
Hvor nemt er det at aflytte et møde?
Hvem gør det? – og hvor nemt kan det gøres?

I de sidste 11 år har vi i SECCON afsøgt og sikret mange mødelokaler i såvel indland som udland imod uønsket aflytning.
De mødelokaler, som vi har sikret igennem tiden, har været af meget forskellig karakter, og nogen har været bedre sikret end andre.
Nogle lokaler har været på virksomhedernes egne adresser og andre har været hotel og konference mødelokaler.
Nogle mødelokaler bruges i dagligdagen til alle slags mødeaktiviteter lige fra et kantinemøde, eller informationsmøde ved virksomhedsbesøg udefra, til tophemmelige bestyrelsesmøder.
Alt sammen i samme lokale.
Andre steder ser vi en klar opdeling i hvilke mødelokaler der anvendes til hvad og af hvem.
Således at møder hvor sensitiv og fortrolig information kun afholdes i lokaler hvor meget få i dagligdagen har adgang til.
Sidstnævnte er klart at foretrække og minimere også sandsynligheden for at uønsket aflytning er placeret i lokalet.
Vi ser også mange steder, at brug af telefoner, smartwatch og andre devices til møder er forbudt.
Visse steder medbringes de ikke og andre steder placeres de i en ”Noise boks” som blokerer enhedens mikrofon fra at optage samtaler.
Der er generelt et større fokus på at aflytning er en reel trussel, og at det benyttes mere end man lige tror.
Hvem er det så der aflytter jer?
En onsdag I 2018 blev vi kaldt ud til en større dansk televirksomhed.
Virksomheden havde i seks måneder haft et større team i gang med at produktudvikle og forberede et nyt abonnementskoncept.
Der var ingen tvivl om, at deres produkt bestemt var en ”game changer” til mobilmarkedet.
Produktet skulle lanceres i et større push om torsdagen og der var postet millioner af kroner i reklamer til TV og andre medier.
Men tirsdag morgen lancerede et konkurrerende teleselskab så det præcis samme produkt i alle dets former og detaljer.
Kompleksiteten i produktet og dets udvikling gjorde også, at man ret hurtigt kunne afskrive tilfældigheder som værende årsagen.
Alt pegede på, at der var sluppet viden ud omkring det nye produkt.
Udover millioner af kroner spildt til reklamer og salgsmateriale samt seks måneders lønninger til et kæmpe hold af medarbejdere, så stod virksomheden nu også over den udfordring.
Deres konkurrent nu stod bedre stillet en dem, samt at den fremtidige periode hvor det nye koncept skulle have været virksomhedens nye ”brand” udadtil ikke længere kunne realiseres.
Virksomheden stod altså nu helt uden et telekoncept de næste seks måneder frem.
Men hvem er det så der kan have fordele af at aflytte virksomhedens samtaler.
Herunder giver vi nogle eksempler som vi har oplevet som årsager til, hvorfor virksomheder er blevet aflyttet:
- Konkurrerende virksomheder som ønsker viden om:
- Strategier.
- Jeres produkt og konceptudvikling.
- Jeres prissætninger
- Beslutningsprocesser relateret til fremtiden.
- Kontrakter, udbud og tilbud ud af huset.
- Ansatte i virksomheden som af forskellige årsager har en motivation for at aflytte virksomheden og som nemt har adgang til virksomhedens mødelokaler:
- Aflytning af kollegaers lønsamtaler med ledelsen med det formål selv at positionere sig selv bedst og opnår den højest mulige lønstigning.
- Aflytning med det formål at videresælge oplysninger til konkurrenten, enten med det formål at få kontant betaling, få hævn over virksomheden hvis man føler sig dårligt behandlet eller forbigået, eller som led i at man er ved at skifte over til den konkurrerende virksomhed.
- Medier/pressen som har en særlig interesse i virksomheden, fordi virksomheden har fået øget fokus fra offentligheden som følge af dårlig omtale eller spekulation om snyd eller dårlig virksomhedskultur.
- Fremmede efterretningstjenester som understøtter egne virksomheder i specielt østen. Tjenesterne aflytter og forsøger at indhente oplysninger fra virksomheden, som kan bruges af landets egne virksomheder til at give dem en fordel på markedet. Men også viden som kan anvendes af landets egen militær hvis der er tale om information til forsvarsindustrien eller viden om kritisk infrastruktur som eks. energisektoren.




Hvor nemt kan et møde aflyttes.
I sagens natur er der rigtig mange måder på, hvordan man kan aflytte et møde. Men når vi taler mødeaflytning, kikker vi her specifikt på to typer af aflytning:
- Permanent aflytning
(Aflytning der er operativt konstant og som får fast strøm). - Midlertidig placeret aflytning
(Aflytning som kun kortvarigt er placeret i lokalet og som ofte køre på batteri).
Permanent aflytning kendetegnes ved, at det altid er tilknyttet en fast strømkilde af en eller anden slags og at det ofte bruger allerede eksisterende systemer som er tilgængelige i mødelokalet.
De fleste mødelokaler er ofte udstyret med højtalere i loftet eller anden form for audiosystem, og disse systemer er klart den mest ideelle måde at foretage en aflytning fra eller, at koble en ekstra mikrofon eller andet til det eksisterende system.
Fordelen her er, at selv det trænede øje ofte ikke vil spotte de ekstra komponenter som sidder på eller i tilknytning til egne opsatte installationer.
I mødelokaler med store vindues partier kan truslen også manifestere sig ved aflytning via en lyskilde hvor en udskiftet pære i lokalets lyskilde transmittere lyden ud af lokalet via lysets stråler.
Den permanente aflytning kræver dog, at man på et eller andet tidspunkt har haft mulighed for at udføre en sådan installation og dermed har haft adgang til mødelokalet i et tidsrum på 15 – 60 minutter (estimat) for at kunne iværksætte en sådan aflytning.
Midlertidig placeret aflytning kendetegnes ved at aflytningen som regel er placeret kort før et specifikt møde.
Aflytningsenheden kører oftest på batteri og kan placeres inden for 5 – 60 sekunder i lokalet.
En sådan aflytning har som regel en batterilevetid på 2 – 14 dage afhængig af typen og størrelsen på enheden.
Aflytning på denne måde kræver, at man har kendskab til hvornår mødet foregår således enheden er funktionel når aflytningen skal foretages.
Aflytningsenheden kan enten transmittere live via SIM kort eller via virksomhedens eget WIFI-netværk til modtageren, men vi har også se aflytningsenheder der i stil med en diktafon optager mødet, hvorefter enheden senere skal hentes ud af lokalet for at få adgang til optagelserne.

- I tilknytning til elektronik i lokalet som Tv-skærme og anden elektronik hvor aflytningsenheden naturligt blender ind i omgivelserne.
- Hastigt opsat under mødebordet med dobbelt klæbende tape.
- Placeret i genstande efterladt i lokalet så som tasker eller en jakke.
- Hastigt oplagt ovenpå en loftplade i mødelokalets nedsænkede loft.
- Placeret i genstande som lige inden mødet tages ind i lokalet såsom termokander og service som kommer fra køkkenet af. Denne metode er især brugbar hvis mødelokalet er sikret godt og det er svært at få adgang til lokalet.
Hurtig installation af aflytningsenhed:
Test af lydkvalitet gennem nedsænket loft.
I denne video demonstreres en test af lydkvaliteten ved brug af en midlertidig aflytningsenhed placeret ovenpå en loftplade i et nedsænket loft.
Opsætningen tog kun ca. 45 sekunder og krævede blot en stol for at opnå adgang.
Testen illustrerer, hvor effektiv og enkel installationen kan være under lignende forhold.
Afsluttende bemærkninger.
SECCON tilbyder professionelle TSCM-tjenester (Technical Surveillance Countermeasures) til virksomheder og organisationer, der ønsker at beskytte deres mødelokaler mod uønsket overvågning. Uanset om det drejer sig om danske kontorer eller internationale lokationer, leverer SECCON skræddersyede løsninger, der skaber fortrolighed og sikkerhed.
Med erfarne specialister og avanceret teknologi kan SECCON hurtigt identificere og neutralisere skjulte aflytningsenheder, så du kan fokusere på det vigtigste – at holde møder i trygge rammer.
Er dine mødelokaler sikre?
Beskyt din virksomhed mod risikoen for aflytning og datalæk. Læs mere om, hvordan SECCON kan hjælpe med at afdække trusler og sikre dine fortrolige samtaler, både nationalt og internationalt.